Til Nådens Menu   Til Bibel Studie Menu

Nåden i Rommerbrevet 13

Hvis du er i Kristus, er Gud's herlighed allerede i din genfødte ånd. Hele skabningen venter på denne herlighed bliver åbenbaret gennem Gud's sønner/døtre.



  1. Hele Gud''s herlighed er allerede inden i os medens vi er her på jorden (Rom. 8:18).
    1. Da du tog imod Jesus Kristus fik du herligheden (2 Tess. 2:14).
    2. Den herlighed vil være åbenbaret i dig (1 Peter 5:1).
    3. Du behøver ikke mere kraft og salvelse. Du har allerede alt hvad du har brug for.
    4. Indtrængende/ivrig forventning er en intens forventning, venten i inderlig længsel (Rom. 8:19).
  1. Skabningen refererer til alt som Gud har skabt, inkluderet mennesket.
    1. Skabningen blev smittet ved menneskets forsætlig synd. Skabningen havde intet gjort for at komme i denne forkrænkelighed. Men blev involveret på grund af menneskets synd.
    2. Hele skabningen er i en indtrængende/ivrig forventning for hele manifestationen af Gud''s herlighed.
    3. Vi er allerede Gud's sønner/døtre, men hele skabningen venter på at vi skal manifestere det som allerede er i os.
    4. Alt som er blevet gjort tilgængelig/anvendelig/gyldigt for os, kommer til os gennem vor tro på det.
  1. Hele skabningen vil være på sit højeste når hele forløsningen sker.
    1. Modtagelsen af vore herligheds legeme vil fuldføre mennesketes fysiske forløsning.
    2. Vi vil få en fuldkommen forløsning, ånd, sjæl og legeme, hvilket vil resultere i hele skabningen bliver fuldstændig forløst tilbage til dets oprindelige tilstand før menneskets syndede i Eden's have.
    3. Skabningen venter på denne fuldstændige forløsning skal blive en virkelighed.
      1. Dyreriget blev kastet ind i den samme degenererede tilstand som menneskeslægten så den også kan blive fuldstændig forløst med mennesket. Når den nye jord er skabt vil mennesket og dyr leve fredfyldt sammen lige som Gud skabte den i Han's originale skabelse (Es. 11:7-8. Rom. 8:21).
      2. Skabningen har været i fangenskab hos det korrupte syndefulde menneske.
  1. Skabningen ligge i fødselsveer og vi sukker efter og stønner indvendig, ventende på vores forløsning for vore legemer (Rom. 8:22).
    1. Fødselsveer er bedrøvelse eller suk/støn i vor indre.
    2. Vores håb kommer fra vores tro og tillid til Gud og hvad Han allerede har gjort (Rom. 8:24).
    3. Sætte troen på Gud's tilvejebringelse, frelser os, men håb er en vigtig del af troen. Håb kommer direkte fra Gud, gennem Ordet, håb betyder: intens forventing.
      1. Høre Ordet giver mennesker håb, og gennem troen kan de få det Ordet siger som ejendom.
    4. På samme måde hjælper det os til at udholde indtil vore legemers forløsning, ligeledes kommer Helligånden os til hjælp gennem vores køds svagheder/skrøbeligheder, ved at gå i forbøn for os indtil Jesus kommer tilbage.
      1. Helligåndens forbøn for os betyder at Han står mellem os og Gud, beder på vores vegne.
      2. Hver gang kødet prøver at få dig til at gøre synd vil den Hellige Ånd være der og volde dig bedrøvelse for det.
      3. Vi ved ikke hvad vi skal bede om eller for som vi burde bede, men Ånden går i forbøn for os med suk som ikke bliver udtalt (Rom. 8:26). Det er typisk blevet udlagt som tungetale, men det refererer faktisk til et indre bedrøvelse som vi ikke kan udtale tydeligt.
    5. Jesus var bevæget i Ånden og harmedes i sit indre da Han kom til Lazarus' grav. Harme er et resultat af Helligånden i dig.
      1. Jesus gav mishagsytringer inden i Ham selv, men sagde ingenting.
      2. Jesus havde brug for at Helligånden skulle handle som en forbeder som stod mellem Ham og Han's sjæl og have indvirkning på begivenheden ved Lazarus' død.
      3. Jesus var ikke fristet af nogen synd fordi Han havde ikke den evne, egenskaben fandtes ikke i Ham til at synde. Han blev prøvet i indholdet af Han's karakters renhed.
    6. Sukket i den genfødte ånd vil altid gavne din sjæl på en måde som leder til gudsfrygt. Suk i kødet vil altid drage dig til at synde.
Skrift Henvisning:
  • Rom. 8:18-26
  • 2 Tess. 2:14
  • 1 Peter 5:1
  • Es. 11:7-8
  • John. 11:33-38
    til Nåden i Rom. 14
    OP